maandag 8 april 2013

Verhuizen


Gisteren precies een week geleden ben ik verhuisd naar mijn nieuwe onderkomen. Zoals al eerder verteld is het behoorlijk steil omhoog lopen. De Grebbeberg of Wageningse berg is er niets bij. Het heet hier ‘The Level’ en je hebt er een mooi uitzicht op de Mount Scenery en Windwardside. Ook zie je aan bij de kanten van de berg de zee. Woensdag liep ik naar beneden en ik zag allemaal lichten. Ik dacht: “is daar ineens een nieuw huis of zo”. Dat kan alleen niet want waar het licht was is alleen maar zee. Het was dus een enorm cruise schip die dicht langs Saba voer. Best leuk al ben ik blij dat ik op het eiland zit en niet op de boot.

Nu even verder over het appartementje. Het is een studio met een ‘uitsparing’ wat slaapkamer is. Die is afgescheiden met gordijnen. Verder is het van binnen een typisch Caribisch huis wat betreft hygiĆ«ne als onderhoud, maar ja dat is lastig anders te vinden. Dus eerst lekker aan de schoonmaak en dat geeft een goed gevoel. Ondertussen de gordijnen wassen in de wasmachine (1 van de grote voordelen). Na het duiken op maandag weer lekker verder met opruimen, inruimen en uitvinden hoe alles werkt.

Een ander groot voordeel is dat ik twee banken heb! Heerlijk op de bank zitten en niet een helft van je bed als bank gebruiken. De andere bank is een slaapbank die handig is als er mensen op bezoek zijn. Verder heb ik een klein terrasje en een stuk gras waar ook bananenbomen staan. Daar kan ik in de schaduw zitten in mijn nieuw aangeschaft ‘relax-stoel’. Heerlijk genietend van het uitzicht.

Ook hier is het Pasen geweest wat voor twee extra vrije dagen heeft gezorgd. Goede vrijdag is hier een dag waar alle winkels zijn gesloten. Wij zijn wezen zwemmen en ’s avonds hebben we paasbroden gemaakt. Zaterdag na het werk was er een ‘Easter event’ voor de kinderen van het eiland. Er was een ei zoektocht, spellen met eieren, zoals een race en overgooien met eieren. Ook konden de kinderen zicht laten schminken al kip of konijn en er was heerlijk ijs te koop (voor de bakkers onder de lezers, de zoon van de eigenaar van bakkerij ‘van Haaren’ uit Breda maakt dit). Het was erg leuk om hierbij te helpen.

Afgelopen donderdag was het tijd om wat meiden uit te nodigen in mijn nieuwe appartement. Het waren dit keer allemaal Nederlandse dames aangezien we zuurkoolschotel met rookworst aten. De rookworst gekregen van mijn voormalig collega’s van het NBC. Het was een heerlijk etentje en vooral ook heel gezellig. Ook gelijk de ovenwanten van mijn DVO 4 teamgenootjes gebruikt dus ook die kwamen van pas.

Wat is er verder allemaal nog gebeurt. Als eerste natuurlijk lekker gedoken, maar dat is niet nieuw meer. Wel ben ik op een nieuwe duikplaats geweest genaamd ‘Babylon’ vernoemt naar de ‘Hanging gardens of Babylon’. Er zijn hier overhangende rotsen met koraal. In de bakkerij wordt verder gewerkt aan gas, water en de koeling. Helaas neemt dat weer zijn tijd, maar de koeling is inmiddels wel werkzaam en gevuld. De grondstoffen blijven dus vanaf nu goed geconditioneerd. Natuurlijk kan het niet bij goed nieuws blijven, dus de vriezer dacht ‘dan stop ik er maar mee’. Dus nieuwe vriezer bestellen, hopelijk komt deze woensdag met de boot mee. Wel alle spullen ontdooit. Dat komt de kwaliteit weer niet ten goede. Komende week gaat mijn baas weer drie dagen naar sint Maarten voor meer inkopen. Dan kunnen we ook met het inrichten van de winkel beginnen. Zou het lukken voor het eind van de maand? Ik beloof niets meer.

Vlak bij mijn nieuwe huisje ligt ‘the organic garden’ dit is een project waar groente, fruit en kruiden worden verbouwd. Er werken mensen die eigenlijk geen werk kunnen krijgen in verband met verslaving of psychische problemen. Ze krijgen heir begeleiding en leveren groentes te verbouwen. Dit project is ook genomineerd voor een prijs van het  Oranje Fonds.Wij, bewoners van het eiland, kunnen hier groentes kopen. Het is goedkoop en lekker. Nadeel is dat je nooit weet wat er is en het dus maar moet afwachten. Zaterdag ben ik er langs geweest en heb er lekker sla, aubergines en pepers gehaald.

Als laatste zie je bij de foto’s ook nog even de cementtruck die me al zo vaak heeft wakker gehouden. Waar ik nu woon zijn ze begonnen met het opnieuw asfalteren van de weg. Ze zijn voor mijn huis bijna klaar. De elektriciteit kabels zijn onder de grond gelegd en na 40 jaar komt er nieuw beton op de weg. Het ziet er goed uit, maar voor ze helemaal klaar zijn zal het nog wel even duren.

Nou dat was een flinke update. De foto’s vind je hiernaast en er volgen er binnenkort meer van mijn huisje, maar die had ik nog niet genomen en nu hangt het vol was, omdat het ging regenen en de was nog niet droog was. Dus die houden jullie tegoed.




1 opmerking:

  1. Jasper van Dongeren9 april 2013 om 15:37

    hai Marlies, met erg veel plezier lees ik iedere keer je korte verhaaltjes. Wat heb jij een mooie tijd daar zeg!! Leuk ook dat je er iedere keer foto's bij zet. Ik heb er helemaal een beeld bij zo. Gelukkig is de rookworst en de zuurkool in goede aarde gevallen. Als je een keer andijvie gaat maken!!! laat het even weten, is mijn lievelingskostje, wellcht kan ik bij je aanschuiven?

    Hou ons in dit kikkerlandje op de hoogte he!! Heb je facetime???
    liefs uit arnhem

    BeantwoordenVerwijderen