dinsdag 7 mei 2013

Zo ja, en dan is het alweer mei

De tijd vliegt hier op Saba. Natuurlijk lijkt dat maar zo. Er zitten nog steeds 24 uur in een dag en 7 dagen in een week, maar toch. Het is al mei en we zijn nog steeds niet over gehuisd. We zijn er wel bijna, maar de oven geeft nog even een probleem. We hebben proef gebakken en toen kwam er een  fout melding. Niets ernstigs (denken we), maar het moet toch worden opgelost. De eerste twee producten uit de nieuwe oven, baquettes en croissants, zien er overigens goed uit. Iets te hoog voorverwarmt waardoor ze te snel kleurden en ze niet lang genoeg konden bakken, maar dat is aan te passen en  dan komt dat helemaal goed. Natuurlijk staan we niet stil en zijn Rodney en Rachel druk bezig met de winkel. Zo zit het plafond erin en zijn ze nu bezig met de achterwand. Ook is de verfkleur getest, maar die was niet echt mooi, dus even een andere uitzoeken. Ook het water is aangesloten, de kneder en opboller doen het, de rekken staan er om het brood op te laten afkoelen. Kortom we zijn er helemaal klaar voor. De planning heb ik ook gemaakt. Dat was een hele puzzel. Twee soorten blikken en twee verschillende maten ovens. En dan moet het allemaal passen. Maar ik denk het nu wel goed te hebben of dat echt zo is zal de praktijk uit moeten wijzen.

Het weer de afgelopen dagen was nogal ‘kortzichtig’. Het was echt heel erg mistig of beter gezegd we zaten in de wolken. De vochtigheid was echt heel hoog. Bijna 100%, dat wil zeggen bijna regen of helemaal regen. Alles is klam. Papier, eten kleren kussens op de bank, alles is klam. Wat wel lekker is dat het twee keer echt heel goed heeft doorgeregend dus heeft iedereen weer een (deels) vol watersysteem. Morgen als het weer beter is zal de was wel weer buitenhangen bij de mensen. Nadeel is dat we vanochtend met het brood naar de winkel brengen echt klets nat zijn geregend. De locals hier denken dar je ziek wordt van het nat worden van de regen, maar met 30 graden ben ik er niet bang voor. De ventilator en airco die ze aan hebben is een grotere oorzaak denk ik.

Natuurlijk ben ik ook jarig geweest. Bedankt voor de mensen die me een kaartje, mailtje of via Facebook hebben gefeliciteerd. Hier vieren mensen niet echt hun verjaardag zoals bij ons. Op mijn verjaardag was ik vrij dus de avond ervoor lekker wezen feesten met wat vrienden. Heel gezellig en heel laat. De volgende dag lekker de pakketjes openen die de familie had opgestuurd. Een en al verrassingen. Natuurlijk knutselwerkjes, briefjes, kaartjes en kadootjes. Ook een leuk filmpje van mijn zus met daarop mijn neefje en nichtje en de hond van mijn moeder die al heel groot is geworden. Dit alles opengemaakt tijdens het Skypen met de hele familie. De meiden van mijn broer hebben voor mij gezongen en ook van hen allemaal knutselwerkjes en een mooi cadeau dat leuk in de kamer hangt.

Zoals de mensen die mijn Facebook vrienden zijn al hebben gezien zijn we naar ‘Wells Bay’ geweest. Dit is een baai (zoals het woord al zegt) waar normaal gesproken alleen maar stenen liggen. Maar eens in de 1 á 2 jaar spoelt er spontaan een strandje aan. Zo ook nu. Het ligt er nu een week of 3 en over een paar weken zal het weer weg zijn. Dit is natuurlijk geen wit zand, maar grijs/zwart lava zand zeg maar. Het is en blijft een vulkaan waar we op wonen. De golven waren echt super!!! Lekker de zee in over de kop gegooid en weer boven gekomen onder het zand en zout water in je neus en mond, maar wat is het heerlijk. Je kunt de foto’s kijken, maar dat kan niet laten zien hoe lekker het echt was. Verder hadden we lekker eten mee voor op de BBQ en salades en bier en wijn erbij. Een hele mooi zonsondergang maakte de hele middag en avond compleet.


Toen werd het 30 April. Ook hier werd het groots aangepakt. ’s Ochtends heel vroeg (het is hier 6 uur eerder) kon je gaan kijken op een grootscherm naar de abdicatie en kroning. Echter verkoos ik mijn bedje en ben ik pas later naar de feestelijkheden gegaan (Ik heb wel gehoord dat Saba weer eens vergeten is, zoals wel vaker draaide alles om Curaçao). Om 10 uur was ik present met de dames en heren van Child Focus voor de koningsspelen. Die hielden wij dus niet op vrijdag, maar op de koninginnedag  zelf. Kroontje gooien, bal in het doel trappen van af de middenlijn (klein veld) en klomp gooien. Het leukste was nog wel het kroontje prik (zoals ezeltje prik zeg maar) De kroon op het hoofd van Willem-Alexander prikken en niet recht op zijn gezicht is best lastig. Natuurlijk gebeurde dit alles op het heetst van de dag en was ik daarna lekker verbrand. Op de achtergrond klinkt de fantastische local band. Heerlijke Salsa en Merengue die je na 3 uur ook wel weer zat bent. Groot voordeel is de gratis drank. Er wordt gratis drank geschonken tot het op is. Kijk dat kan hier dan weer! Verder wordt er net als in Nederland van alles te eten verkocht, maar een rommelmarkt of iets dergelijks is er niet.

Terwijl er weer nieuwe wolken tussen de bergen door drijven ga ik lekker een middagdutje doen…..

Nu na mijn middagdutje en mijn stop bij de nieuwe bakkerij zit ik bij Scouts place alle foto’s (en het zijn er dit keer nog al wat) te uploaden. Het weer is echt heel erg lekker nu. Veel koeler en aangenamer na de flinke regenbuien van vanochtend.

Vergeet ik nog helemaal te vertellen dat we op ‘business trip’ naar Sint Maarten zijn geweest. Eerst 2 uur met de boot varen en geloof me dat is niet zoals met de boot naar Texel of Ameland. Nee dat gaat flink op en neer. Je voelt de boot omhoog gaan en dan komt die met een smak weer neer. Gelukkig redelijke zeebenen. Op Sint Maarten veel boodschappen gedaan voor de bakkerij, zoveel dat we bijna de boot terug hebben gemist. Slechts een paar foto's kunnen nemen, waaronder de foto hiernaast. Op de boot terug naar Saba. Op de achtergrond de haven van Philipsburg. Erg leuk om even op Sint Maarten te zijn geweest. Binnenkort ga ik een plezier dagje doen, zodat ik ook lekker op het strand kan liggen, wat kan shoppen en de toerist uit kan hangen. Het is namelijk hoogste tijd voor nieuwe slippers een kleurtje en mooie foto's van de stranden daar!

Geniet van de foto’s en tot de volgende keer.
Ps. dag later op internet omdat de verbinding me in de steek liet.







1 opmerking:

  1. Hoi Marlies

    Wat leuk om weer wat over je belevenissen te lezen. En altijd van die prachtige foto,s. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag !! Het ga je verder goed.

    Groeten, Henk en Corine

    BeantwoordenVerwijderen